• 21 listopada 2024

Profilaktyka uzależnień jest mniej więcej taka sama jak leczenie

Spędzamy dużo czasu na opiniowaniu, w jaki sposób można ulepszyć leczenie uzależnień. Nie mówimy tak często o tym, co pomaga zapobiegać problemom uzależnień w pierwszej kolejności. Co ciekawe, to co pomaga ludziom przezwyciężyć problemy uzależnień jest w zasadzie takie samo jak to, co pomaga zapobiegać problemom uzależnień. W tym artykule przyjrzymy się temu, co pomaga zapobiegać uzależnieniom i oczywiście podrzucimy kilka pełnych sarkazmu krytycznych uwag na temat niektórych tradycyjnych metod zapobiegania.

Gdyby tylko zapobieganie uzależnieniom było tak proste, jak straszenie dzieci tym, jak złe są narkotyki, żeby po prostu powiedziały "nie". Programy DARE, po prostu powiedz nie, strachy na lachy i nienawistne kampanie propagandowe zachęcające i promujące szkodliwe piętno uzależnienia bardziej budzą dzieci do możliwości zażywania narkotyków, niż zapobiegają eksperymentom.

Jeśli to, co do tej pory zrobiliśmy w Stanach Zjednoczonych w celu zapobiegania uzależnieniom, przyniosło efekt odwrotny do zamierzonego, to co właściwie pomaga zapobiegać uzależnieniom? Kluczowe czynniki ochronne w zapobieganiu problemom uzależnień to między innymi osobiste sukcesy w nauce, pracy, i/lub związkach, poczucie własnej skuteczności, umiejętność rozwiązywania problemów i pozytywny obraz samego siebie. Z szerokim wachlarzem relacji wysokiej jakości ludzie są o wiele bardziej prawdopodobne, aby postrzegać siebie w pozytywnym świetle i o wiele mniej prawdopodobne, aby rozwijać problemy uzależnień.

Strategie profilaktyczne, które mają na celu poprawę umiejętności rozwiązywania problemów i umiejętności społecznych, samokontroli i poczucia własnej wartości są bardziej skuteczne niż taktyka straszenia i szkolenie w zakresie umiejętności odmawiania. Wykazano, że trening umiejętności odmawiania ma mniej niż pożądane skutki dla nastolatków. Taktyka straszenia jest notorycznie wyolbrzymiana w negatywnych aspektach używania substancji. Wyolbrzymianie negatywnych aspektów podważa wiarygodność i zaufanie.

Nauczanie i modelowanie samoregulacji używania (zamiast udawania, że nikt nie używa narkotyków) daje dzieciom przykład do naśladowania, gdy rozwijają one swój własny związek z narkotykami. Wiemy, że modelowanie jest bardzo skutecznym nauczycielem, więc logiczne jest, że dziecko, które ma model odpowiedzialnego picia, ma większe szanse nauczyć się skutecznej samokontroli alkoholu i unikania problemów związanych z uzależnieniem. Relacje oparte na zaufaniu pomagają dzieciom rozwijać wspomniane wcześniej czynniki chroniące przed uzależnieniem, a te same czynniki ochronne są kluczowe w pomaganiu ludziom w przezwyciężaniu problemów związanych z uzależnieniem.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz
Top